En partner, 3 lag med sikkerhet
â Vi tok et valg om bare Ă„ jobbe med Ă©n leverandĂžr i 2012. Deretter fikk vi vĂŠre med pĂ„ Ă„ utvikle den tjenesten som nĂ„ gjĂžr det mulig for Bertel O. Steen Ă„ fokusere hundre prosent pĂ„ kundene og vĂ„r digitaliseringsreise â og samtidig vĂŠre trygg pĂ„ at Telenor har kontroll pĂ„ de viktigste aspektene ved sikkerheten i vĂ„r IT-lĂžsning.
Det forteller Ăyvind Hirsch, leder for Drift og Forvaltning i Bertel O. Steen-konsernet. Bertel O. Steen er kanskje mest kjent som importĂžr og selger av bilmerker som Mercedes-Benz, Peugeot, Kia, OPEL, CitroĂ«n, DS og Smart.
I dag spenner imidlertid den over 100 Är gamle virksomheten over en lang rekke bransjer og omrÄder, fra forsvarsindustri og landbruk til eiendom og sikkerhetsutstyr pÄ flyplasser. Konsernet omsetter for over 15 milliarder og Hirsch og hans team server 5500 brukere pÄ 300 lokasjoner rundt om i Norge.
Mye mer utsatt enn fĂžr
â Hvis jeg skal peke pĂ„ den stĂžrste enkeltutfordringen som IT-avdelingen mĂ„ forholde seg til i dag, sĂ„ mĂ„ det vĂŠre at eksponeringen vĂ„r er sĂ„ mye stĂžrre enn fĂžr. Angrepsflaten er sĂ„ stor, og det gjĂžr oss til et fristende mĂ„l for aktĂžrer pĂ„ nettet med uĂŠrlige hensikter. Samtidig har mengden data, interaksjonen med kunder og biler og behovet for Ă„ kunne snu seg raskt i markedet, Ăžkt enormt. Vi mĂ„ ha en IT-lĂžsning som gjĂžr oss i stand til Ă„ snu oss raskt, uten Ă„ vĂŠre bekymret for sikkerheten.
â Tidligere lĂžste vi dette ved Ă„ organisere virksomheten og IT-lĂžsningen i siloer og kjĂžpe sikkerhet fra flere leverandĂžrer som alle var gode, hver for seg. Men det vi erfarte var at helheten ble for kompleks.
Et strategisk valg
â LĂžsningen - bokstavelig talt â ble Sikkerhet i 3 lag fra Telenor. Men her er det viktig Ă„ fĂ„ frem at vi egentlig ikke valgte et produkt, men Ă©n leverandĂžr. Telenor hadde allerede ansvaret for Bertel O. Steen sin nettverkslĂžsning. Ved Ă„ velge dem som eneste partner nĂ„r vi hadde behov for en omfattende oppgradering av sikkerheten, tok vi i realiteten en strategisk beslutning om Ă„ redusere kompleksiteten i leveransen. Vi ville fĂ„ vĂŠre med tidlig i utviklingsfasen og vi visste at Telenor kom til Ă„ dele generĂžst av sin erfaring og sin kompetanse.
â Sikkerhet i 3 lag er satt sammen av flere lĂžsninger og trekker pĂ„ Telenor sitt samarbeid med internasjonale aktĂžrer som overvĂ„ker nettet og analyserer trusler utenfor Norges grenser. LĂžsningen i seg selv dekker store deler av den angrepsflaten Bertel O. Steen er eksponert med i digitale kanaler. Alle enhetene de ansatte benytter, enten de er hjemme, pĂ„ kontoret, pĂ„ reise eller cafe, er overvĂ„ket og beskyttet, selvfĂžlgelig uten at personvernet blir kompromittert. All e-posttrafikk skannes og filtreres og tvilsomme meldinger blir satt i karantene. Og alle nettadresser (DNS) analyseres og sjekkes lĂžpende mot enorme logger over sider som er utrygge eller direkte farlige.
â I praksis er lĂžsningen satt sammen slik at ett lag fanger opp trusler som det andre ikke stopper. Og med tre lag er sjansene for at noe slipper igjennom, drastisk redusert.
Tjenesten Sikkerhet i 3 lag er tilpasset dagens trusselbilde og sĂžrger for at dersom trusler kommer gjennom det fĂžrste laget blir det fanget opp av det neste sikkerhetslag.
Sikre endepunkter: Beskytter enheter bÄde online og offline, uansett hvor du eller dine ansatte befinner dere og erstatter vanlige antivirus programmer.
Sikker nettsurfing: Dette sikkerhetslaget fungerer som et fÞrstelinjeforsvar og sikrer at du og dine ansatte surfer sikkert pÄ nettet og ikke blir ofre for phishing.
Sikker e-post: Krypterer e-poster og beskytter mot tap av informasjon som er konfidensiell og gradert og undersĂžker innkomne e-poster og vedlegg.
Tjenesten blir monitorert dÞgnet rundt, hele Äret. I alle lagene i sikkerhetsarkitekturen stÞtter vi oss pÄ maskinlÊring og kunstig intelligens.
Sikker â og rigget for digitalisering
Resultatet er at de ansatte kan fokusere pĂ„ jobben sin, mens Telenor har kontroll pĂ„ sikkerheten, forteller Hirsch. â Hver mĂ„ned stopper lĂžsningen hundrevis av phishingforsĂžk. Og selv om vi allerede har skybasert e-post med innebygde sikkerhetsfunksjoner, blir millioner av meldinger filtrert ut hver uke. Telenor analyserer 2 milliarder logglinjer for oss hver mĂ„ned â det sier noe om omfanget og kapasiteten.
â At de ansatte vet de jobber sikkert frigjĂžr ogsĂ„ tid og oppmerksomhet til de daglige oppgavene i hele virksomheten. Og IT-lĂžsningen vĂ„r og nettverket er fleksibelt og skalerbart for raskt Ă„ kunne hĂ„ndtere nye utviklingsprosjekter, digitale prosesser og datatrafikk i de tjenestene vi tester og lanserer. Alt dette er forutsetninger for at Bertel O. Steen skal vĂŠre relevante ogsĂ„ i fremtiden, bĂ„de som importĂžr, bil- og tjenesteleverandĂžr og arbeidsgiver.
â Du kan kanskje si at vi tidligere bygget sikkerhet med smĂ„ puslespillbiter og aldri sĂ„ hele bildet. I dag er alt organisert i en lĂžsning. Brukerne vet at sikkerheten er ivaretatt, jeg er trygg pĂ„ at vi forvalter alle sensitive data pĂ„ en god mĂ„te og at vi er rigget for det intense digitaliseringsfokuset som bransjen opplever akkurat nĂ„, avslutter Ăyvind Hirsch, leder for Drift og Forvaltning i Bertel O. Steen-konsernet.
Last ned vÄr hurtigguide om cybersikkerhet