PC og mobil i ett med taleintegrasjon
Taleintegrasjon i Office 365 gjør at du som Telenor-kunde kan bruke PC-en som mobil, og mobilen som PC.
Else Karin Uggedal er stolt. Det er ikke rart med tanke på at hun har ansvar for en verdensnyhet i Office 365-sammenheng: Telenor er blant de første som tilbyr taleintegrasjon direkte i Microsoft Teams.
– Det betyr at bedriftens ansatte kan bruke samme grensesnitt på PC, mobil eller nettbrett for å samarbeide. De trenger ikke å bytte mellom programmer eller løfte opp mobilen. All samhandling og kommunikasjon kan gjøres fra Office 365, sier Uggedal som er ansvarlig for Telenor Norges samhandlingsløsninger.
Dermed får ansatte samme nummer fra både PC, brett og mobil, og når man ringer ser ikke mottager noen forskjell på om oppringingen kommer fra en PC eller en telefon. Om man ikke har tilgang til internett kan man ringe fra mobilen, og fra PC-en dersom man ikke har mobildekning.
– Den man ringer til trenger ikke å bruke Microsoft Teams eller Skype, eller være tilkoblet en PC. Samtalen går direkte til mobilen eller fasttelefonen. Det er det som er så spennende med denne nyheten, sier hun.
Mer fleksibel arbeidsform
Ved at PC-en blir «telefon» på samme måte som mobilen er det mye enklere å jobbe slik man selv foretrekker. Bedriftens ansatte kan kjøre hurtige videomøter når de ønsker, bruke Teams til lengre telefonsamtaler, eller ringe inn fra appen på bilens «hands-free» mens man kjører.
– Dette er særlig gunstig for de som reiser mye eller har mange møter i løpet av dagen. Det er en stor fordel å kunne notere og chatte på PCen i samme grensesnitt som man jobber. Dessuten er det veldig effektivt å kunne ringe opp kolleger for kjappe avklaringer over video, sier Uggedal.
Samtidig vil også bedriften få lavere telefonikostnader ved at man ringer fra- eller mottar samtaler via Teams-klienten på reise i utlandet. På den måten unngås høye roamingkostnader.
Mye enklere
Telenor har allerede en lignende løsning som del av Samordnet Kommunikasjon, da basert på Microsoft Skype for Business: SKL-Skype hvor taleintegrasjon er en utvidet tjeneste.
– Det er dette vi nå også har gjort for Microsoft Teams med tjenesten SKL-Teams. Tjenesten er ment for både små og store kunder, og kunden kan abonnere på tjenesten uten behov for lokal installasjon i bedriften, sier Uggedal.
Dermed får kundene oppleve de virkelige gevinstene i begrepet samordnet kommunikasjon.
– Ved å samle alle tjenester i en flate får kundene det veldig mye enklere. De slipper teknisk plunder og vi ordner alt for dem.
Bedriften mottar dermed færre bilag i form av fakturaer, får økt tilgjengelighet og ansatte kan kommunisere uansett tid og sted. Prisen per bruker er fast og fri for overraskelser.
– Vi har jobbet lenge for å få til dette, og er stolte av det vi har fått til. Våre kunder får nå ett sted der de kan løse sine arbeidsoppgaver, sier Uggedal.
Seks fordeler med taleintegrasjon
Taleintegrasjon er en ny tjeneste som gir ekte samordnet kommunikasjon til bedriftens ansatte. Løsningen gjør at all kommunikasjon samles i en flate, og er ment for mellomstore til store bedrifter som ønsker å ta samhandlingen til et nytt nivå. Løsningen bidrar til å heve produktiviteten og senker bedriftens kostnader.
Taleintegrasjon er en tilleggstjeneste til Office 365 og Microsoft Teams. Vi gir bistand til å innføre dette i bedriftens systemer.