Mobil

Fremtiden er selvbetjent

Med intuitive selvbetjeningsløsninger og prosesser som går automatisk gir Telenor bedriftskundene sine stadig større frihet og bedre kontroll. Men skal vi tro ekspertene er dette bare begynnelsen.

Kontorarbeidere ved skrivebord

- De ønsker mindre logistikk og mindre mas. Færre telefoner, forespørsler og eposter, sier Hilde Brå Vardehaug, produktsjef for API-er i Telenor.

- De som sitter og administrerer mobilløsninger drukner i mail. De får mail hver gang noen skal overføre et nummer, kjøpe ny mobil, reparere en mobilskjerm eller kjøpe mer data til en utenlandsreise. De får telefoner om mobiltilbehør, beløpsgrenser og egenandeler. Sånne forespørsler stjeler utrolig mye tid.

Så hva ønsker de seg? De ønsker seg systemer der ting går automatisk, og det er der vi kommer inn med stadig smartere løsninger, sier hun og smiler.

Hilde Brå Vardehaug, produktsjef for API-er i Telenor
Hilde Brå Vardehaug, produktsjef for API-er i Telenor

Fleksibilitet og automatikk

Vi er på Fornebu i Oslo. Lokalene er lyse og vennlige og samtalen dreier seg om bedriftsmarkedet og mobiladministrasjon. Telenor har allerede en rekke selvbetjeningsløsninger som gjør livet lettere for mobiladministratorer, og som sparer bedrifter for både tid og penger. Men utviklingen går raskt, og tjenestene forbedres hele tiden i takt med kundenes behov. 

Det vi så tidlig var at det er behov for enkel og automatisert onboarding og offboarding

— Tore Omdahl

Tore Omdahl, CPI Lead i Telenor, viser til den administrative prosessen som settes i gang når en ansatt kommer inn i eller forsvinner ut av et selskap. - Dette er løsninger som i stor grad er på plass allerede. I dag kan for eksempel kundene våre onboarde nye ansatte superenkelt ved bruk av ansattprofiler i selvbetjeningsløsningen vår. Det gjør at de ansatte selv kan ta seg av både flytting av mobilabonnement og kjøp av ny mobil, slik at alt er klart til første arbeidsdag. Og så fort løsningene fungerer, ser både kundene og vi de utvidede mulighetene som bor i dem. Akkurat nå ser vi på skalering av løsningene i en nordisk sammenheng, og det er utrolig spennende. En del av våre kunder har avdelinger også i de nordiske landene, og her er det store muligheter for standardisering og effektivisering på tvers av landegrensene.

Hilde nikker ivrig og fortsetter.

- Vi får jo stadig bedre input på hva kunden vil ha, ikke sant, så det at vi kan bruke de dataene vi hele tiden samler inn til å sette opp gode løsninger for dem – for eksempel profiler der kundene selv kan bygge inn egne forretningsregler og så administrere og automatisere ut fra dem – der bor det veldig mye potensial.

Som Tore sier: Vi har sett at on- og offboarding er superviktig, men perioden mellom dem inneholder også mange administrasjonspunkter. Mange kunder er opptatt av kostnadsfordeling og flytting av abonnementer, for eksempel. Om noen skal ha en ny type abonnement, om abonnementer skal flyttes til en annen avdeling. Om noen skal ha forskjellig beskatning. Alt dette kan vi lage smarte systemer for slik at ting glir av seg selv med utgangspunkt i reglene virksomheten selv setter. Mange selskaper har i tillegg egne systemer som vi må sørge for at våre systemer snakker godt med, og her går utviklingen veldig raskt. Det er stadig mer som går helt sømløst.

 Tore Omdahl, CPI lead i Telenor
Tore Omdahl, CPI Lead i Telenor

Den verdifulle tiden

Selvbetjeningsløsningene gjør allerede livet enklere for Telenors bedriftskunder, men både Tore og Hilde er enige om at det alltid er rom for justeringer og forbedringer, så hva er det de jobber med å perfeksjonere akkurat nå?

- Det viktigste er vel kanskje at vi vil at det skal bli enda enklere å komme i gang med å automatisere og digitalisere – at vi vil få kortet ned tiden det tar å sette opp tjenestene og gjøre det enda noen hakk raskere å komme gang. Vi er allerede flinke her, men vi vil bli enda bedre, sier Hilde og peker på at Telenors løsninger allerede er enkle og kjappe å sette opp.

Mitt mål er at fra kundene har bestemt seg og trykker på bestill-knappen til de er i gang med løsningen, skal det gå maks én time. Det er en fin målsetning å jobbe opp mot.

— Hilde Brå Vardehaug

Tore istemmer.

- Kundene er veldig opptatt av å effektivisere og spare tid og penger. Administrasjon av mobilløsninger har et potensial der som kundene ser, og det er det vi hjelper dem med å realisere. Hvorfor skal de ha mange mennesker i sving for å gjøre dette når vi kan hjelpe dem slik at ting går av seg selv?

Det vi hele tiden jobber for å oppnå er at når de bestiller noe så kobles alle tjenestene sammen slik at vi ender med en komplett kundereise og de med en komplett ansattreise, en samlet flyt og et samspill mellom alle tjenestene. Han smiler og lener seg fremover. - Vi er langt på vei her, men jeg er likevel sikker på én ting:  Vi er ikke ferdig med å utvikle smarte løsninger for kundene våre. 

Nye løsninger, lavere kostnader

Hilde forteller om de mange løsningene som er på plass allerede, som for eksempel mPort og fakturakontroll. Men med nye løsninger avdekkes ofte nye behov, så hvilke nye tjenester er det ekspertene tror er under oppseiling? Tore tenker seg litt om før han svarer.

- Altså, skal vi se framover er vi for eksempel veldig motiverte når det kommer til videreutvikling av eSIM. Det sparer både bedrifter og ansatte for veldig mye tid og organisering.

Portering går utrolig mye raskere om alt er digitalt, og dessuten ser vi jo hele tiden på hvordan vi kan minske det miljømessige avtrykket på logistikk og håndtering, så det er et tydelig miljøaspekt i dette også. Miljø er viktig for oss uansett hva det er vi jobber med. Det ligger som et prinsipp i bunnen av all innovasjon. Det handler om praktiske og konkrete løsninger som både gjør livet enklere for de det gjelder og som tar hensyn til miljø og klima. Det er veldig motiverende å jobbe med.

De uvurderlige ansatte

Markedet er i kontinuerlig bevegelse, og Tore kommer snart inn på bedriftskultur og hvordan mange av Telenors kunder virker å tenke stadig mer på de ansatte.

- Både vi og virksomhetene vi jobber sammen med har stort fokus på de ansatte akkurat nå – det å hjelpe dem til å ha gode opplevelser når de skal inn i en bedrift, å sørge for at de kjenner at de blir tatt vare på mens de er der og at de har en god og smidig prosess når de skal ut av den igjen. Derfor må vi hele tiden jobbe med å få løsningene våre til å fungere for både mobiladministratorene og for de ansatte som må forholde seg til reglene administratoren setter. Den sonen mellom administrator og de ansatte – der jobber vi mye.

Tore tar en pause og tenker seg om før han forsetter.

- Vi sørger for enkle systemer som gjør at de ansatte klarer å gjøre ting selv og får kontroll på sitt eget utstyr og sin egen hverdag. Det er litt sånn vinn-vinn, kan du si. Der blir både Telenor og kundene våre stadig bedre - sammen. Jeg tror vi er flinke til å høre på tilbakemeldinger og gjøre gode justeringer kjapt.

Hilde er enig, men peker på et annet aspekt hun ser som vel så viktig.

- Dette med kultur er også interessant her. Er det yngre ansatte eller eldre? Er det bedrifter som har gamle systemer eller nye? Vi jobber stadig mer med kulturer og personlighetstyper. Det er veldig interessant å ta utgangspunkt i dette når vi utvikler nye, mer kreative og smartere løsninger. Vi snakker skreddersøm og tilpassing slik at det fungerer optimalt for alle involverte.

Dette er Fiks

Hos Telenor har vi enkle og effektive verktøy for administrasjon av mobil, innkjøp og kostnadskontroll.
Med Fiks kan du:

  • Lage ansattprofil og onboarde nyansatte

  • Sette retningslinjer og miljøtiltak

  • Bestille mobil og utstyr

  • Splitte faktura

  • Kjøpe ekstra data

  • Endre mobilabonnement

Les mer om Fiks >

Nysgjerrig på hvilke fordeler som finnes for din bedrift?

Ta kontakt for å utforske mulighetsrommet deres sammen med oss.

Kontakt oss