Bygger verdens første selvkjørende fraktskip
Om få år vil Yara flytte sin lastebiltransport over til selvgående skip, som vil kunne frakte mellom 100 og 120 containere i døgnet. Fra Herøya til havnene i Brevik og Larvik – helt uten mannskap.
Kommersiell direktør i Yara, Bjørn Tore Orvik, har jobbet på Birkelandprosjektet i tre år. Han mener bedrifter som Yara må ha evne til å tenke hvor verden vil bevege seg om 10-15 år.
- Det er svært viktig for mange industrier framover at de bytter ut prosesser og utstyr. Yara gjør veldig mye nytt innenfor autonomi og digitalisering. For oss er også bærekraft viktig. Skal man bygge noe nytt i dag, må det være bærekraftig, mener han.
Erstatter lastebiler med skip
Da Yara fikk et økende transportbehov ønsket de å ta i bruk nye bærekraftige løsninger, som kan erstatte dagens lastebiltransport.
- I Yara jobber vi mye med innovasjon og det er viktig for oss å ta i bruk ny teknologi. Yara Birkeland er et svært komplekst prosjekt, der vi lager verdens største pilot for et autonomt økosystem. Vi utvikler et autonomt skip i tillegg til en autonom landlogistikk-løsning, som skal frakte 20.000 containere årlig.
- Lasten fra Herøya fraktes videre ut i verden på skip. Da var det lett å tenke seg at dagens lastebiltransport kunne erstattes med skip. Fordelen for lokalbefolkningen er at vi fjerner tungtransport fra lokale skoleveier og slipper både veistøv og utslipp fra lastebiler, forteller Orvik.
Prosjektet er bygget på partnerskap, der mange leverandører bidrar. Blant annet Kongsberg, Kalmar og Telenor.
- Vi bruker velkjent teknologi fra ulike leverandører, som er strukket helt til det ytterste. Og så syr vi det hele sammen til en helt ny løsning. Selvkjørende systemer i et industrimiljø er en stor utfordring. Og det er klart, på noen områder er det helt ny teknologi som ligger bak. Nøkkelen for å gjennomføre prosjektet er derfor godt partnerskap med leverandørene, blant annet solide aktører som Telenor, forteller han videre.
Har med Telenor i utviklingen
Ove Fredheim leder divisjon Bedrift i Telenor Norge. Han sier Yara er avhengige av konnektivitet for å få det til å fungere. Både for den landbaserte løsningen og på skipene.
- For Telenor er det alltid positivt å jobbe med fremoverlente initiativ som har ambisjoner. De siste årene har vi jobbet tettere med kunder og partnere, der vi driver innovasjon sammen. Derfor var det helt åpenbart at vi skulle engasjere oss i Yara Birkeland. Å kunne pushe barrierene og ikke være redd for å tenke stort er kjempespennende! At en industriell aktør med store ambisjoner ønsker å lage noe som senere kan bli en salgbar tjeneste utenfor Norge er veldig spennende for Telenor å bidra på, sier Fredheim.
Telenor er fremdeles i en tidlig fase av prosjektet, påpeker han. De har tegnet opp hva som skal gjøres og hva Telenor skal bidra med. Nå gjenstår å designe løsningen.
- Yara kom til oss og fortalte oss om sin store idé. De diskuterte med oss hva slags type konnektivitet som måtte være på plass for å få dette til å fungere. Det er ekstremt mye sensorikk, og ekstremt store datamengder man snakker om for på få dette til å fungere. For eksempel å plassere skipet inntil kaianlegget, når både skip og kraner skal gjøres uten menneskelig inngripen. Derfor begynte vi å diskutere 5G som en mulighet for å få dette til å virke, sier han.
Kun gjennomførbart med 5G-nett fra Telenor
For at skip og havner skal kunne kommunisere med hverandre på en sikker måte har Yara behov for en responstid på telenettet ned mot null millisekunder. At 5G-dekning er avgjørende for at prosjektet skal lykkes, er også Orvik enig i.
- Vi er avhengig av god nett-dekning som kan overføre store mengder data-kommunikasjon uten forsinkelser for å kunne gjennomføre operasjonene til både skip og kaianlegg. Her bidrar Telenor med å designe 5G-løsningen. Vi er allerede i gang med testing. Ettersom 5G-nettet ikke er bygget ennå, bruker vi en såkalt 5G-backbone, som allerede er på plass. Og så kjører vi et lukket 4G-sendenettverk ute på Herøya.
Fredheim har også tro på at det nye 5G-nettet er riktig løsning for prosjektet.
- Til dette prosjektet trenger Yara å bruke mobilløsninger med kapasiteter vi ikke har sett tidligere, og da handler det om å ta i bruk 5G. Jeg har veldig stor tro på hva 5G bringer. Det er så mye mer enn bare en ny generasjon mobilkommunikasjon. Her har du funksjonalitet som har mye med autonomitet å gjøre. Blant annet at du har radio-responstid som i praksis er ned på null. Når containere skal kunne manøvreres rundt på et kaianlegg av store maskiner uten menneskelig inngripen, må det å kunne kommunisere medhverandre direkte være en forutsetning.
- I Telenor snakker vi også om dette med skivedelte nett. At man kan bruke forskjellige frekvenser til ulike oppgaver. Hvis det er kritiske oppgaver man skal holde på med kan vi i 5G-nettet sette til side dedikert kapasitet til akkurat denne oppgaven, så håndterer man det. Slike løsninger er spennende å være med å utvikle.
Klart for lansering i 2022
Yara er godt i gang med utbyggingen av skip og kaianlegg. I løpet av sommeren neste år regner de med at kaianlegget, automasjonsløsningen og skipet er ferdig. Og da starter en testperiode de har estimert til to år. Løsningen vil være operativ i 2020 og full autonom i 2022, forteller Orvik.
- Skipet er bare en del av løsningen. Vi integrerer fabrikken med en logistikkløsningpå land, som kan laste containere automatisk om bord i skipene –uten bruk av mannskap. Det er unikt i verdenssammenheng. Dette er derfor mye større enn bare å lage et selvgående skip. Det kan på sikt også gjelde andre former for logistikk, der vi tenker skip, fly og togtransport samtidig, avslutter han.