Digitalisering

Gode kommunikasjonsløsninger gir effektivitet

Asplan Viak gir alle sine ansatte en bedre og mer effektiv hverdag ved å ta i bruk ny teknologi fra Telenor. Det er viktig når medarbeiderne er spredt over hele landet.

Asplan Viak

Heldigital

Den siste tiden har digitalisering og løsninger som hjemmekontor blitt vanligere for mange bedrifter, raskere enn de fleste var forberedt på. Asplan Viak har naturlig nok også måttet tenke nytt rundt mye, men takket være sitt nære samarbeid med Telenor, var de godt rustet. Nå er Teams hovedsentralen for all kommunikasjon både internt og eksternt, og hver dag kan de ha over 500 møter, 20 000 chatmeldinger og 2 000 samtaler, og dessuten mange samtaler ut fra Teams til vanlig telefoni. Som Lars sier: - Det er helt integrert og har blitt en forretningskritisk tjeneste, at det fungerer så sømløst og smertefritt.

Asplan Viak har også mye folk ute i felt, der de blant annet registrerer bygninger, oppdaterer kart og tegninger, og utvikler prosjektplaner på lokasjon. Som Lars forteller:

- Vi har kartapplikasjoner, feltregistreringsapplikasjoner og endel andre som krever ikke bare full integrering, men også at vi alltid har god dekning og kan gå inn på lokasjoner for å ta bilder, dokumentere eller hente data og tegninger av prosjekter når du er ute i felt.

Da er det ikke bare viktig med god dekning, men de har også funnet enorm verdi i noen av markedets beste skytjenester.

Les mer om Microsoft Teams med taleintegrasjon

Alt i skyen

- I løpet av det siste året har vi flyttet så å si alt over i skyløsninger, noe som har gjort at vi må tenke helt nytt rundt sikkerhet og kommunikasjonsrutiner,» forteller Lars. «Men det har gjort arbeidet vårt mye enklere, ikke minst rundt det å trekke inn nye partnere og kunder i prosessene våre. Dette er noe som har blitt mer og mer etterspurt den siste tiden, og spesielt etter hva skjedde tidligere i år, da vi alle måtte jobbe hver for oss. Det var godt vi var forberedt på en sånn overgang og kunne handle raskt.

For sine kunder og samarbeidspartnere er Telenor så mye mer enn bare god dekning, bredbånd og mobiltelefoni. Innovative løsninger gir en helt annen fleksibilitet og tilpasningsdyktighet, ikke bare i hverdagen, men også når man raskt må endre seg og ta større grep fordi verden rundt krever det.

Når vi spør Lars om den nye teknologien er til hjelp eller hindring blir han ivrig:

- Teknologi er selvfølgelig en hjelp, en må ofte se seg tilbake og tenkte på hva vi gjorde for 3-4 år siden. Da ser man at det har blitt enklere og bedre - når man ser fremover så er det fort å tenke at det går så sakte for det tar så lang tid før det kommer og blir modent, men sett i ett litt større perspektiv så har det jo blitt en vesentlig forenkling som er blitt internalisert i arbeidet vårt.

Viktig rådgiver

Han er også klar på at samspillet mellom KAM i Telenor og Asplan Viak utgjør en stor rolle.

- Noen ganger snapper vi opp nye ting som vi spør Telenor om og andre ganger kommer Telenor til oss. Vi alltid med på å se på nye muligheter. Innovasjon er jo en ny måte å gjøre ting på som forenkler og forbedrer og det er vi alltid med på.

Hvilke teknologiske løsninger man vil jobbe med i fremtiden og når den neste store endringen eller overgangen kommer vet vi ikke i dag. Men med trygge og sikre kommunikasjonsløsninger kombinert med et bredt tilbud av innovative produkter og tjenester vil Telenors kunder være godt forberedt.

Som Lars Line i Asplan Viak avslutter: - Vi er veldig fornøyd med å jobbe med Telenor, og ser på dem som en partner som er veldig fremoverlent og interessert i innovasjon og nye løsninger.

Kontakt oss om Teams