Sikkerhet

Disse 5 svindeltrendene vil prege 2024

– Kriminelle er villige til å gå mye lenger, sier sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch i Telenor.
svindeltrender 2024 bekymret kvinne med mobil

Om du synes det skrives mye om svindel for tiden, er det med god grunn: Det er nemlig fryktelig mye av det om dagen.

Ikke ser det ut til å bli mindre relevant fremover heller, ettersom svindlere nå har enkel tilgang til bedre verktøy enn tidligere.

– Etter hvert som Telenor og andre aktører gjør det vanskeligere for de kriminelle å lykkes, må vi forvente mer ekstrem svindel. Jeg tror for eksempel at vi kommer til å se flere tilfeller av politisvindel, som gjør deg så redd at ryggmargsrefleksen ikke slår inn, sier Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsekspert i Telenor.

La oss ta et blikk fremover i tid og se på hvilke svindeltrender Thorbjørn Busch spår at vi bør passe oss for i 2024:

Enormt mye svindel høsten 2023

Her er noen ganske vanvittige tall fra tredje kvartal i 2023:

227 MILLIONER potensielt skadelige nettsider ble blokkert av Telenors Nettvern-filtre. Rundt tre av fire blokkeringer – altså 166 millioner – forhindret nordmenn fra å bli tatt til kjente svindelsider.

7,75 MILLIONER svindelanrop mot Telenors kunder ble stanset.

1. Større bevissthet rundt svindel

I stedet for å starte med det som er skremmende, vil vi først trekke frem noe mer positivt og som (forhåpentligvis) blir mer fremtredende i året som kommer.

En konsekvens av at det skrives stadig mer om svindel, er at enda flere får øynene opp for dette og blir mer kritiske til det de kommer over på nett.

– Alle har fått med seg at dette har blitt et stort samfunnsproblem, og jeg tror folk er mer skeptiske enn tidligere, sier Busch.

Samtidig har det aldri heller vært større trykk. I løpet av åtte uker i slutten av 2023 sperret Telenor rundt fire millioner uønskede SMS-er. 

– Selv om bevisstheten er større, vil svindlerne fortsatt bruke metoder som spiller på følelsene dine. Derfor bør alle ta seg bedre tid til å tenke over alle meldinger, e-poster eller andre henvendelser de mottar, sier sikkerhetseksperten.

Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsrådgiver i Telenor
ADVARER OM SVINDELTRENDER: Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsrådgiver i Telenor.

Slik øker du svindel-bevisstheten:

– Det blir bare viktigere å holde seg oppdatert på de siste trendene. Når vi i Telenor klarer å lukke en dør, tar det ikke lang tid før svindlerne åpner nye. Derfor er det lurt å ha litt mer spesifikk kunnskap om aktuelle svindelmetoder. For eksempel er ikke lenger dårlig grammatikk nødvendigvis et rødt flagg som følge av teknologiutviklingen, sier Busch.

Han forteller også at det er kjempeviktig at vi alltid har den nyeste programvaren installert på enhetene våre. 

– Du er veldig sårbar hvis mobilen eller datamaskinen din har en kjent sårbarhet, som du ikke har tettet ved å oppdatere programvaren. Mange kan ha flere titalls oppdateringer som bare står og venter. Da er enheten din i all hovedsak åpen for kriminelle, sier Busch.

2. KI-svindel blir mer utbredt

... og vanskeligere å avdekke. Det er ikke uten grunn at «KI-generert» ble plukket ut som årets ord av Språkrådet. 

Kunstig intelligens (KI) er etter hvert blitt så bra og lett tilgjengelig at vi ikke lenger kan stole på at det vi ser eller hører er ekte.

Riktignok er tradisjonelle svindelmetoder fortsatt en større trussel enn KI-svindel – på kort sikt. En viktig grunn til det er at «klassisk svindel» enn så lenge dessverre er svært velfungerende.

– Vi har ikke sett KI-svindel i veldig stort omfang ennå, men jeg tror at det vil øke fremover. Det er ikke utenkelig at for eksempel «KI-spoofing» kan bli en trussel, der kriminelle bruker falske, digitale «masker» for å framstå som noen andre enn de egentlig er, forteller Busch.

Han forklarer at etter hvert som det blir satt opp flere – og mer effektive – hindre for de gamle metodene, vil svindlerne i større grad ta i bruk nyere teknologi. 

– Dette er verktøy som både er svært kraftfulle og veldig enkle å ta i bruk. Denne kraftfulle kombinasjonen kan også ha en mørkere bakside, ved at flere kan bruke KI til ondsinnede handlinger, sier Busch.

svindeltrender 2024 ki-generert mann jubler og er glad
FALSK: Denne glade karen er generert av kunstig intelligens. Ville du latt deg lure hvis det ble brukt til svindel?

Slik unngår du å bli lurt

Her er noen ting du kan gjøre for å ikke la deg lure av svindlernes KI-grep:

  • Vurder bilder og videoer nøye. Se etter ting som kan virke litt rare (en glidelås som stopper i det blå, rare lommer, e.l.)

  • Kjør innholdet gjennom en tjeneste som kan avdekke om det er KI-generert (f.eks. aiornot.com). 

  • Les teksten på nytt og se etter uttrykk og formuleringer som ikke gir mening. (Husk: Språket kan være på perfekt norsk, men blir du bedt om å gjøre noe du ikke bør gjøre?)

  • Se på URL-en til nettsidene. Søk deg frem til nettstedet og sjekk hvordan nettadressen skal se ut.

  • Aldri klikk på betalings- og innloggingslenker i e-poster og meldinger. Søk deg heller frem til nettstedet og logg inn gjennom den offisielle siden.

3. QR-svindel kan bli et større problem

svindeltrender 2024
«QUISHING»: Falske QR-koder er enkle å plassere rundt i den fysiske verden – og kan unngå spamfiltre i e-posttjenester.

QR-koder er etter hvert blitt et vanlig syn rundt omkring. Du finner dem på plakater, lyktestolper, i butikker og restauranter. Men tenk deg litt om: Hvor kritisk er du til QR-kodene og innholdet de lenker til? 

Disse kodene er svært enkle å lage – og hvem som helst kan plassere dem på steder der de framstår troverdige. Men når du scanner QR-koden med mobilen din, har du ikke mulighet til å se hvor koden fører deg. Dermed er det ikke utenkelig at du ender opp på en falsk nettside opprettet av svindlere. 

Dette er et eksempel på noe Busch tror det vil bli mer av: svindel som foregår både i den fysiske verden og den digitale.

– Nå blir det mer og mer snakk om QR-svindel, såkalt «quishing». Falske QR-koder som legges ved i e-poster plukkes heller ikke opp av spamfiltere, og jeg regner med at vi vil se mer av dette fremover, sier Busch.

Slik unngår du å bli lurt

På samme måte som at du alltid bør være kritisk til lenker du blir tilsendt, bør du også være på vakt når du bruker en QR-kode. 

Undersøk nettsiden den tar deg til nøye, ta deg tid til å se på URL-en i nettleseren på mobilen. Aldri gi fra deg personlige opplysninger uten å være sikker på at nettsiden er ekte.

I den virkelige verden, kan det være lurt å tenke på konteksten rundt QR-koden. Tar den deg til en nettside med en betalingsløsning? Vær da ekstra varsom med å oppgi personlige opplysninger.

4. Ikke slutt på svindelmeldinger

svindeltrender 2024 falsk imessage-melding med jobbtilbud
IMESSAGE-SVINDEL: Svindelmeldinger er ikke noe nytt, men nå tar de kriminelle kontakt på nye plattformer – som Telenor og andre ikke kan overvåke.

Telenor blokkerer ekstremt mange tekstmeldinger hver eneste måned. Her er det ofte snakk om direktemeldinger som enten tilbyr deg en unik mulighet eller oppfordrer deg til å gjøre noe spesifikt. 

Det kan være falske hentemeldinger og tilbud på varer eller et jobbtilbud med muligheten til å tjene gode penger med lav innsats. Disse faller som regel under kategorien «for godt til å være sant».

Som regel er dette meldinger svindlere sender ut til en stor gruppe mennesker, og dessverre er det mange som lar seg lure – enten det er fordi de er nysgjerrige (eller grådige) og vil slå til på fantastiske tilbud, eller fordi de er stressede og redde for at mangel på handling vil få konsekvenser. 

– At svindlere også tar kontakt gjennom iMessage er veldig nytt. Dette forbigår våre systemer ettersom vi ikke har mulighet til å opprette brannmurer i Apples tjenester på samme måte som med SMS, forteller Busch.

Svindlerne vil ofte forsøke å få deg over i krypterte kommunikasjonskanaler, for eksempel WhatsApp, der de kan kontrollere deg uten at noen bryter inn.

Slik unngår du å bli lurt:

Vær kritisk til henvendelser som kommer ut av det blå. Husk at du ikke bør oppgi opplysninger som kortdetaljer, brukernavn eller passord til noen som kontakter deg – det gjelder også BankID-detaljene dine, som du aldri må oppgi til noen.

Og igjen: Blir du tatt til en nettside hvor du må betale noe, kontroller URL-en, søk deg frem til nettsiden på egen hånd og bruk alltid innebygde betalingsløsninger der det er mulig.

5. Vil kjente metoder bli mer ekstreme?

En annen velkjent metode som svindlere fortsatt får napp på, er telefonsvindel.

Høstens bølge med falske politianrop er et godt eksempel på dette. Her ble nordmenn kontaktet av noen som utga seg for å være fra politiet. Mottakerene fikk beskjed om at de var blitt svindlet, og at det hastet med å rette opp i situasjonen – ved å oppgi BankID-opplysninger. Kort tid etter opplevde mange at kontoene deres var tømt.

– Vi tror at denne typen svindel vil øke i omfang. Phishing med en trussel er ikke noe som har vært altfor utbredt i Norge ennå, men vi kan se mer av dette etter hvert. Når svindelen blir så skremmende, mister man den kritiske sansen. Da kan hvem som helst bli lurt – også jeg, sier Busch.

Slik unngår du å bli lurt:

Stopp, pust og tenk. Husk at selv de som snakker svensk eller godt norsk også kan ha uærlige hensikter. 

Ikke la deg stresse og vær skeptisk til alle som forsøker å få deg til å handle raskt. For eksempel vil politiet aldri be deg om BankID.

Du får ekstra trygghet med Telenor

Inkluderte sikkerhetstjenester

Sikkerheten til kundene er Telenors høyeste prioritet. For å sikre en tryggere hverdag, forebygge svindel og gi hjelp hvis uhellet er ute, har man inkludert viktige sikkerhetstjenester i abonnementene sine:

Inkludert i både private mobilabonnement og bredbåndsabonnement:

  • Nettvern

I tillegg er disse tjenestene inkludert i alle private mobilabonnement:

  • Nettslett

  • Se Hvem

  • Min Sky

Les mer om alle fordelene ›

Et ekstra lag med trygghet – for deg som ønsker det

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri, svindel ved netthandel eller annen form for nettsvindel. SAFE inkluderer tre tjenester:

  • SAFE WiFi

  • SAFE ID-vakt

  • SAFE Svindelforsikring

Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Prøv SAFE ›​